Wpływ cyklicznie zmiennej temperatury na wybrane właściwości drogowych absorberów energii

 logo-ncn.png                                       miniatura-1.png

Środki finansowe przyznane przez Narodowe Centrum Nauki na realizację działania naukowego
Miniatura 8

Tytuł projektu: Wpływ cyklicznie zmiennej temperatury na wybrane właściwości drogowych absorberów energii

Tytuł w j. angielskim: Effect of cyclic temperature change on selected properties of road energy absorbers

Numer decyzji: DEC-2024/08/X/ST8/00216

Okres realizacji: 07.2024 - 07.2025

Wartość przyznanych środków: 49.238,00 PLN

Wartość projektu: 49.238,00 PLN

Kierownik działania naukowego: dr inż. Michał Karol Rogala

Streszczenie: 

Celem aplikowanego działania naukowego będzie analiza wpływu cyklicznie zmiennej temperatury na właściwości mechaniczne drogowych absorberów energii. Pasywne absorbery wykonane z materiałów konwencjonalnych (m. in. stopy aluminium) posiadają określony mechanizm rozpraszania energii mechanicznej oparty o deformację plastyczną konstrukcji. Podjęty temat badań został sformułowany na podstawie warunków eksploatacyjnych drogowych absorberów energii. Długotrwałe wahania temperatur (nawet o kilkadziesiąt stopni), mogą wpłynąć na właściwości mechaniczne materiałów konstrukcyjnych przyczyniając się do pogorszenia wskaźników efektywności zgniotu drogowych absorberów energii. Przedmiotem badań realizowanych w ramach działania naukowego będą cienkościenne kolumny poddane działaniu energii kinetycznej. Absorbery energii zostaną wykonane ze stopu aluminium AA-6063-T6. Kolumny będą posiadały stałe parametry geometryczne tj. 200 mm (wysokość), 40x40 mm (przekrój poprzeczny), 1,2 mm (grubość ścianki). Próbki zostaną poddane działaniu cyklicznie zmiennej temperatury, przez czas odpowiadający okresowi 5 lat, 10 lat, 15 lat oraz 20 lat. Celem prawidłowej oceny wyników badań pod względem ilościowym i jakościowym, analizie zostaną poddane po trzy próbki każdego rodzaju. Wymiernym efektem realizowanych badań będzie określenie wpływu cyklicznie zmiennej temperatury na deformację plastyczną drogowych absorberów energii. Analiza wyników posłuży jako punkt wyjściowy do dalszych prac związanych z oceną właściwości plastycznych innych stopów aluminium w różnych warunkach obciążenia ze szczególnym uwzględnieniem dużych prędkości odkształceń.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej