Kategoryzacja rozkładów prawdopodobieństw wskaźników hałasu w ruchu drogowym pod kątem typu drogi

logo-ncn.png                                             miniatura-1.png

Środki finansowe przyznane przez Narodowe Centrum Nauki na realizację działania naukowego

Miniatura 5

Tytuł projektu: Kategoryzacja rozkładów prawdopodobieństw wskaźników hałasu w ruchu drogowym pod kątem typu drogi

Tytuł w j. angielskim: Categorisation of probability distributions of traffic noise indicators by road type

Numer umowy: DEC-2021/05/X/ST8/00775

Okres realizacji: 17.11.2021 - 16.11.2022

Wartość projektu: 32.475,00 PLN

Wartość przyznanych środków: 32.475,00 PLN

Kierownik projektu: dr Bartosz Przysucha

Słowa kluczowe: modelowanie hałasu, zarządzanie ochroną środowiska przed hałasem

Streszczenie: 

Analiza wskaźników hałasu wykorzystywanych do kontroli stanu akustycznego środowiska jest istotnym zagadnieniem ogólnie rozumianej inżynierii mechanicznej. Wskaźniki hałasu są podstawowym narzędziem wykorzystywanym w zarządzaniu ochroną środowiska przed hałasem. Są powszechnie wykorzystywane w akustyce do obliczania ekwiwalentnych poziomów dźwięku w odpowiednich okresach. Wskaźnik dzienny, wieczorowy, nocny oraz dzienno-wieczorowo-nocny są uśrednionymi zgodnie z prawem Webera-Fechnera poziomami dźwięku z całego roku. Z technicznego punktu widzenia nie jest możliwe monitorowanie poziomów dźwięku zgodnie z wymaganiami ustawy przez cały rok. Dokonuje się zatem oceny wskaźników z pomiarów wyrywkowych. Dysponuje się zatem próbą pomiarową bardzo często kilku lub kilkunasto elementową. Wraz z tak wyznaczoną oceną koniecznie jest również podanie niepewności wskaźników hałasu. Podstawowym problemem w procesie wyznaczania niepewności jest postać rozkładu prawdopodobieństwa wskaźników hałasu. Podstawowym założeniem, przy wyznaczaniu niepewności wskaźników hałasu jest założenie dotyczące normalności wskaźników hałasu lub poziomów energii akustycznej, względnie szybkiego zbiegania się średniej tych zmiennych do rozkładu normalnego. Z badań literaturowych wynika jednak, że założenie takie bardzo często nie jest spełnione. Ponadto wyznaczenie niepewności standardowymi metodami z uwzględnieniem powyższych założeń prowadzi bardzo często do otrzymania przedziałów niepewności nie spełniających podstawowego kryterium przedziału niepewności (95% przedziału ufności). Generuje to problem związany z zarządzaniem środkami na ochronę środowiska przed hałasem drogowym, czy lotniczym. Walidacją map akustycznych czy wiarygodnością pomiarów akustycznych. Znając postać rozkładu prawdopodobieństwa wskaźników hałasu można w odpowiedni sposób dobrać metodykę wyznaczania niepewności a zatem zapewnić wymaganą przez normy i rozporządzenia wiarygodność szacowanych parametrów (wskaźników hałasu). Działaniem naukowym będzie dokonanie kategoryzacji rozkładów prawdopodobieństw wskaźników hałasu wykorzystywanych w ochronie środowiska przed hałasem drogowym pod kątem typu drogi. Problem badawczy realizowanny będzie z University of Salerno, Department of Industrial Engineering w ramach stażu badawczego. Ośrodek ten został wybrany jako jeden z najlepszych ośrodków na świecie zajmujący się badaniami hałasu drogowego. Kontakt z ośrodkiem został nawiązany z prof. Alessandro Ruggiero w celu nawiązania współpracy naukowej w w/w temacie badawczym. Pierwszym etapem badań będzie dobranie kategorii dróg pod kątem wielkości: drogi lokalne, drogi szybkiego ruchu, drogi krajowe, drogi miejskie o różnym natężeniu pojazdów. Drugim sposobem kategoryzacji będzie budowa drogi. Drogi jedno, dwu, trzy, cztero-pasmowe. Jedno i dwukierunkowe, przedzielone lub nie pasem zieleni. Trzecim kryterium byłby skład procentowy pojazdów użytkujących drogi (lekkie i ciężkie). Drogi te dobrane byłby by w analogiczny sposób zarówno w Polsce jak i we Włoszech, tak by można było by porównać wyniki pomiarów zarówno w danym kraju jak i pomiędzy krajami. Dobór próby pomiarowej byłby reprezentatywny a pomiary wykonywane byłby by z zachowaniem standardów pomiarowych opisanych w międzynarodowej normie ISO 1996-2:2017. W trakcie wykonywania pomiarów mierzone będzie również natężenie ruchu drogowego oraz rejestrowane warunki pogodowe.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej