Tytuł projektu: Innowacyjny modułowy, mobilny magazyn energii pozwalający na pracę w systemach AC i DC wyposażony w moduły służące do zarządzania zasobami OZE i profilem zasilania przedsiębiorstw
Tytuł w j. angielskim: Innovative modular mobile energy storage for AC and DC systems equipped with modules for managing RES resources and the power supply profile of businesses
Numer umowy: POIR.01.01.01-00-0091/21
Edycja konkursu: 1/1.1.1/2021 – Szybka ścieżka
Nazwa działania: 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw
Okres realizacji: 01.09.2021 - 30.11.2023
Wartość przyznanych środków: 9.583.434,12 PLN
Kierownik projektu: dr inż. Dariusz Zieliński
Słowa kluczowe: algorytm sterowania mocą i energią, inteligentne zarządzanie mocą i energią, modułowe magazyny energii, ulepszenie pracy OZE i stacji ładowania pojazdów, współpraca z systemami DC i AC
Streszczenie: Projekt zrealizowano w dyscyplinie naukowej Automatyka, elektronika i elektrotechnika. Polega na zbudowaniu innowacyjnego, modułowego i mobilnego magazynu energii. O innowacyjności końcowego produktu będzie decydować m.in.:
- Inteligentny system zarządzania przepływem mocy i energii;
- Możliwość szybkiego prototypowania nowych algorytmów sterowania przepływem mocy i energii w zależności od potrzeb użytkownika końcowego:
- Możliwość dołączenia zarówno do sieci prądu przemiennego jak i sieci prądu stałego:
- Eliminacja możliwości uszkodzenia w wyniku samorozładowania:
- Łatwość zwiększenia mocy i energii w wyniku równoległego łączenia niezależnych modułów:
- Optymalizacja pracy OZE dzięki zwiększeniu poziomu autokonsumpcji.
Zadania, które będą zrealizowane w ramach projektu to m.in: opracowanie założeń oraz dobór komponentów składowych magazynu, badania weryfikacyjne oraz niszczące ogniw elektrochemicznych, detaliczne modelowanie komponentów składowych magazynu energii, opracowanie modelu magazynu, opracowanie sterownika oraz algorytmów inteligentnego zarządzania magazynem, montaż poszczególnych komponentów w środowisku laboratoryjnym, integracja algorytmów sterowania oraz algorytmów nadrzędnych i inteligencji, badania laboratoryjne kluczowych komponentów składowych prototypu, wykonanie trzech prototypowych magazynów energii, badania walidacyjne prototypów po wydłużonym okresie eksploatacji, korekcja nastaw algorytmów oraz implementacja inteligencji.
Końcowy produkt będzie mógł być wykorzystany w/jako: szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych przy słabej infrastrukturze elektroenergetycznej, przystanki końcowe autobusów elektrycznych i trolejbusów hybrydowych na obrzeżach miasta, zakłady produkcyjne z dużym okresowym zapotrzebowaniem na moc, operatorzy sieci dystrybucyjnej, którzy mają problemy z utrzymaniem parametrów jakościowych sieci, wytwórcy energii elektrycznej w tym energii z OZE.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej