Środki finansowe przyznane przez Narodowe Centrum Nauki na realizację projektu badawczego
Lider: Politechnika Lubelska
Partner: Politechnika Poznańska
Tytuł projektu: Nowa generacja przyjaznych dla środowiska dodatków o właściwościach spieniających i przeciwstarzeniowych do zastosowania w asfaltach: badania eksperymentalne i modelowe
Tytuł w j. angielskim: A new generation of environmentally friendly two-component additives with foaming and anti-aging properties for application in bitumen: experimental and modeling approach
Numer umowy: UMO-2024/53/B/ST8/03144
Okres realizacji: 01.04.2025 – 31.03.2029
Wartość projektu: 2 660 307,00 PLN
Wartość przyznanych środków dla Politechniki Lubelskiej: 1 454 898,00 PLN
Wartość przyznanych środków dla Politechniki Poznańskiej: 1 205 409,00 PLN
Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Wojciech Franus
Słowa kluczowe: zeolit, silan, lignina, asfalt, spienienie, starzenie, dynamika molekularna
Streszczenie popularnonaukowe:
Projekt ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje obszary inżynierii chemicznej, lądowej i środowiska. Będzie realizowany przez konsorcjum Politechnika Lubelska (Lider) oraz Politechnika Poznańska (Partner). Celem zaplanowanych badań jest zaprojektowanie funkcjonalnych kompozytów zeolitowo-organicznych zbudowanych z matryc zeolitowych oraz różnej grupy silanów, lignin i lignosulfonianów. Istotą ich działania będzie długotrwałe i kontrolowane uwalnianie wody zeolitowej oraz hamowanie procesów starzenia lepiszczy asfaltowych. W ramach projektu będą uzyskane i scharakteryzowane matryce zeolitowe o różnym typie struktury z wykorzystaniem materiałów odpadowych przemysłu energetycznego (popioły lotne). Następnie do uzyskanych matryc zeolitowych będą przyłączone związki organiczne z grupy silanów oraz lignin w celu syntezy dwuskładnikowych kompozytów wykorzystywanych do procesu spienienia i hamowania starzenia lepiszczy asfaltowych, które są wykorzystywane w budowie nawierzchni drogowych. Zastosowanie opracowanych w ramach projektu materiałów kompozytowych pozwoli na obniżenie temperatury produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, co bezpośrednio wiąże się z obniżeniem emisji CO2 oraz innych szkodliwych gazów cieplarnianych do atmosfery. Natomiast, zahamowanie procesów starzenia lepiszczy asfaltowych umożliwia wydłużenie czasu eksploatacji nawierzchni drogowych, co korzystnie wpływa na wykorzystanie nieodnawialnych surowców mineralnych i doskonale wpisuje się w wyzwania gospodarki zrównoważonego rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej