Organizacja Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia

Nadzór nad funkcjonowaniem i doskonaleniem Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na poziomie Uczelni sprawuje Rektor Politechniki Lubelskiej.
Elementami struktury Systemu na poziomie uczelnianym są:

  • Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia
  • Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia.

Na poziomie podstawowej jednostki organizacyjnej Uczelni, struktura tworzona jest przez:

  • wydziałową komisję ds. jakości kształcenia,
  • pełnomocnika dziekana ds. jakości kształcenia,
  • radę programową kierunku studiów.

Zadania:

Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia powołana została Zarządzeniem Nr R-71/2020 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 6 października 2020 r. w sprawie powołania Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia.

Do zadań Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia należy koordynacja działań mających na celu ustawiczne doskonalenie i unowocześnianie procesu kształcenia oraz poprawę warunków jego realizacji, a także monitorowanie i doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia poprzez:

  1. inicjowanie zmian w wewnętrznych aktach prawnych niezbędnych do zapewniania jakości kształcenia;
  2. opracowanie i doskonalenie procedur zapewniania jakości kształcenia w Uczelni;
  3. przeprowadzanie audytu realizowanych programów studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych;
  4. przeprowadzanie badań i ocen dotyczących realizacji procesu kształcenia, w szczególności jego jakości;
  5. formułowanie wytycznych i zaleceń dotyczących działań na rzecz poprawy jakości kształcenia;
  6. sporządzanie raportów wynikowych na podstawie danych z wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia oraz przedstawianie wniosków z ich analiz rektorowi;
  7. przedkładanie rektorowi opinii i wniosków w sprawach związanych z oceną jakości kształcenia;
  8. realizację zadań dotyczących Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia zleconych przez rektora lub prorektora ds. studenckich;
  9. współpracę z dziekanami wydziałów, kierownikami jednostek międzywydziałowych i ogólnouczelnianych oraz wydziałowymi komisjami ds. jakości kształcenia w sprawach dotyczących jakości kształcenia;
  10. współpracę z Senacką Komisją ds. Kształcenia w sprawach dotyczących jakości kształcenia.

Do zadań Pełnomocnika należy w szczególności:

  1. bieżące nadzorowanie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia;
  2. kierowanie pracami Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia;
  3. koordynowanie prac i współdziałanie z jednostkami Uczelni w zakresie działań związanych z zapewnianiem jakości kształcenia, w tym akredytacji i badań ankietowych;
  4. przygotowanie corocznego sprawozdania z oceny funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia i przedłożenie go do zaopiniowania Uczelnianej Radzie ds. Jakości Kształcenia, a po zaopiniowaniu – przekazanie rektorowi Politechniki Lubelskiej w terminie do końca stycznia kolejnego roku.

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia, w osobie dr Anny Arent, powołany został Zarządzeniem Nr R-4/2013 z dnia 9 stycznia 2013 r.

Zadania wydziałowej komisji ds. jakości kształcenia:

  1. współuczestniczenie w tworzeniu i doskonaleniu Systemu;
  2. przeprowadzanie zbiorczej oceny jakości kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych w jednostce organizacyjnej;
  3. przedkładanie dziekanowi opinii i wniosków wynikających z analizy:
    1. opinii pracodawców, uzyskanych na podstawie informacji z rynku pracy,
    2. opinii absolwentów o przydatności nabytych, jak i brakujących elementów z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w programach studiów kierunków prowadzonych przez wydział;
    3. sprawozdań rocznych, przygotowanych przez rady programowe kierunków studiów prowadzonych przez wydział;
  4. analiza wyników studenckiej oceny działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich realizujących zajęcia w danym semestrze oraz oceny prowadzonych przedmiotów, wyników oceny pracy dziekanatu oraz innych ocen i badań dotyczących procesu kształcenia, przeprowadzanych przez Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia;
  5. ocena programów studiów pod kątem całkowitego nakładu pracy studenta oraz możliwości osiągnięcia założonych efektów uczenia się;
  6. przeprowadzanie oceny organizacji procesu dydaktycznego oraz infrastruktury wykorzystywanej w procesie dydaktycznym realizowanym w wydziale;
  7. ocena systemu informacyjnego jednostki pod kątem kompletności i aktualności publikowanych informacji o procesie kształcenia i jego jakości;
  8. wdrażanie decyzji podjętych przez Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia;
  9. inicjowanie działań naprawczych związanych z podnoszeniem jakości kształcenia.

Zadania pełnomocnika dziekana ds. jakości kształcenia:

  1. bieżące nadzorowanie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w podstawowej jednostce organizacyjnej;
  2. kierowanie pracami wydziałowej komisji ds. jakości kształcenia;
  3. podejmowanie działań na rzecz zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziale;
  4. nadzorowanie wdrażania procedur jakości kształcenia na wydziale;
  5. koordynowanie prac i współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi wydziału oraz Uczelni w zakresie działań związanych z zapewnianiem jakości kształcenia, w tym akredytacji i badań ankietowych;
  6. przygotowanie corocznego sprawozdania z oceny funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w wydziale i przedłożenie go do zatwierdzenia wydziałowej komisji ds. jakości kształcenia, a po zatwierdzeniu – przekazanie dziekanowi wydziału oraz Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia w terminie do końca listopada kolejnego roku akademickiego.

Zadania rady programowej kierunku:

  1. sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją programu studiów;
  2. doskonalenie koncepcji kształcenia i programu studiów;
  3. występowanie do dziekana wydziału z inicjatywą wprowadzenia zmian do programu studiów danego kierunku;
  4. uzyskiwanie opinii interesariuszy zewnętrznych dotyczących programu studiów oraz przygotowania zawodowego absolwentów;
  5. przeprowadzanie analiz i ocen jakości kształcenia na danym kierunku studiów, w szczególności dotyczących:
    • stopnia osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się przez studentów poszczególnych semestrów,
    • wyników egzaminów dyplomowych,
    • obsady zajęć dydaktycznych, realizowanych na danym kierunku studiów,
    • stosowanych metod dydaktycznych i metod weryfikacji efektów uczenia się zakładanych w programie studiów danego kierunku;
  6. przygotowanie rocznego sprawozdania z działań rady programowej kierunku studiów, zawierającego:
    • skład rady programowej (data powołania i skład rady, utworzone zespoły);
    • przyjęte zadania do realizacji na nowy rok akademicki przez radę programową kierunku, zawarte w harmonogramie prac;
    • działania zrealizowane w danym roku akademickim przez radę programową kierunku oraz powołane zespoły;
    • wyniki monitorowania karier absolwentów kierunku studiów za poprzedni rok kalendarzowy;
    • wyniki przeprowadzonych analiz i ocen, w szczególności wyniki oceny zajęć przez studentów za dany rok akademicki, oceny procesu dyplomowania, oceny praktyk studenckich (jeżeli zostały przewidziane programem studiów);
    • ocenę jakości kształcenia na danym kierunku studiów;
    • propozycje działań doskonalących jakość kształcenia na danym kierunku studiów.

 

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej