Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem

Tytuł projektu: Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem

Tytuł w j. angielskim: New solutions for under sleeper pad and rail damper to protect the surroundings of the rail track against vibrations and noise

Numer projektu: POIR.04.01.04-00-0078/18

Edycja konkursu: 1/4.1.4/2018

Działanie: 4.4 Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R

Okres realizacji: 28.12.2018 - 30.06.2022

Wartość przyznanych środków: 4.556.641,25 PLN

Słowa kluczowe: nawierzchnia kolejowa, ochrona przed drganiami i hałasem, podkładka podpodkładowa, tłumik szynowy, wibroizolacja

Streszczenie: Projekt wpisuje się w obszar dyscypliny inżynieria lądowa i transport. Projekt ma na celu zaproponowanie i przebadanie innowacyjnych rozwiązań w konstrukcji nawierzchni kolejowej, służących ochronie otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zarówno analizy modeli teoretycznych, dotyczących dynamiki drogi szynowej, propagacji drgań i hałasu oraz badania eksperymentalne, dotyczące zastosowania proponowanych rozwiązań innowacyjnych w nawierzchni szynowej. W ramach projektu nie będzie analizowany hałas aerodynamiczny (który wymaga innych sposobów ochrony) a jedynie hałas pochodzący z elementów nawierzchni szynowej, głównie szyny. Zadania projektu obejmują:
• Zaprezentowanie szczegółowe koncepcji innowacyjnej podkładki podpodkładem oraz innowacyjnego tłumika szynowego na tle istniejących rozwiązań w zakresie ochrony drogi szynowej przed drganiami i hałasem.
• Analizę modeli dynamicznych drogi szynowej jako układów wielowarstwowych, z uwzględnieniem tłumika szynowego i podkładki podpodkładowej.
• Analiza modeli propagacji drgań i hałasu w otoczeniu drogi szynowej z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych oraz charakterystyki otoczenia (roślinność, ukształtowanie terenu, rodzaj gruntu, typy chronionych obiektów itp.).
• Badania laboratoryjne próbek materiałów oraz panelu torowego z użyciem proponowanych rozwiązań.
• Ocenę efektywności zastosowania innowacyjnych rozwiązań, określoną na podstawie wyników badań laboratoryjnych, analiz
modelowych oraz dodatkowych prac studialnych.
• Badania eksploatacyjne z zastosowaniem innowacyjnych elementów oraz porównanie wyników z uzyskanymi bez podkładki
podpodkładowej i tłumika szynowego.
• Opracowanie rekomendacji stosowania proponowanych rozwiązań.
Efekty projektu: Prototypy tłumika szynowego i podkładki podpodkładem z betonu sprężonego, wraz ze wskazaniami dotyczącymi technologii
wykonania i montażu. Wytyczne dotyczące stosowania nowych rozwiązań w zależności od parametrów eksploatacyjnych, położenia obiektów od źródła
drgań i hałasu.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej