Opracowanie technologii frezowania cienkościennych elementów integralnych wykonywanych z lotniczych stopów metali lekkich w kontekście minimalizacji odkształceń poobróbkowych

 

rp_ncbr-1.jpg                logo_lider.jpg 

Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider

Tytuł projektu: Opracowanie technologii frezowania cienkościennych elementów integralnych wykonywanych z lotniczych stopów metali lekkich w kontekście minimalizacji odkształceń poobróbkowych

Tytuł w j. angielskim: Development of the milling technique of thin-walled integral elements made of aviation light metal alloys in the context of minimalisation post-machining deformations

Numer umowy: LIDER14/0153/2023

Edycja konkursu: XIV

Okres realizacji: 01.04.2024 - 01.04.2027

Wartość projektu: 1.543.750,00 PLN

Wartość przyznanych środków: 1.543.750,00 PLN

Kierownik projektu: dr inż. Magdalena Zawada - Michałowska

Streszczenie: 

Celem projektu jest opracowanie technologii frezowania cienkościennych elementów integralnych wykonywanych z lotniczych stopów metali lekkich w kontekście minimalizacji odkształceń poobróbkowych. Uzasadnieniem podjęcia tematu są problemy, szczególnie przemysłu lotniczego, związane z pojawianiem się niepożądanych odkształceń elementów cienkościennych po zakończonej obróbce i usunięciu sił mocujących przedmiot w uchwycie obróbkowym, które niejednokrotnie utrudniają lub uniemożliwiają dalszy montaż, a także powodują liczne braki produkcyjne. Główną przyczyną powstawania wspomnianych odkształceń poobróbkowych są naprężenia własne generowane na każdym etapie procesu technologicznego. W przemyśle do ich relaksacji stosuje się głównie obróbkę cieplną (wyżarzanie odprężające) oraz sezonowanie. Są to jednak operacje długotrwałe i bardzo kosztochłonne, dlatego też dąży się do ich eliminacji. W ramach projektu przygotowana zostanie technologia frezowania pozwalająca na minimalizację odkształceń poobróbkowych na skutek odpowiedniego konstytuowania naprężeń własnych podczas obróbki skrawaniem. Dzięki usunięciu obróbki cieplnej oraz sezonowania z procesu technologicznego elementów cienkościennych możliwe będzie skrócenie czasu obróbki oraz zmniejszenie kosztów.
Wyniki prac badawczo-rozwojowych zostaną wdrożone w jednej z najdynamiczniej rozwijających się firm, która zajmuje się obróbką skrawaniem elementów cienkościennych dla lotnictwa w Polsce wschodniej (SZEL-TECH Grzegorz Szeliga).

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej