Projekt realizowany ze środków finansowych Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej
Program STER - Umiędzynarodowienie szkół doktorskich
Tytuł projektu: Umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej II
Tytuł w j. angielskim: Internationalization of Lublin University of Technology Doctoral School II
Numer projektu: BPI/STE/2024/1/00025/KW/00001
Nabór konkursu: 2024
Okres realizacji: 01.01.2025 - 31.12.2027
Wartość projektu: 1 844 230,00 PLN
Wartość przyznanych środków: 1 844 230,00 PLN
Kierownik projektu: Prof. dr hab. inż. Tomasz Kołtunowicz
Słowa kluczowe: Politechnika Lubelska, STER, doktoranci, umiędzynarodowienie szkół doktorskich
Streszczenie:
„Umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej II” to wielowymiarowy projekt mający za zadanie poprawę jakości kształcenia w Szkole Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej w pierwszej kolejności poprzez zapewnienie doktorantom szerokich możliwości współpracy z zagranicznymi jednostkami oraz naukowcami, w drugiej zaś poprzez budowę potencjału ludzkiego i organizacyjnego szkoły umożliwiającego i wspierającego współpracę zagraniczną, propagację i popularyzację wyników oraz oferty dydaktycznej, jak również działania promocyjne, wizerunkowe i rekrutacyjne, podejmowane na arenie międzynarodowej.
W ramach Projektu planowane jest zrealizowanie sześciu zadań, wpisujących się w działania możliwe do podjęcia w ramach programu STER. Zadania te w pierwszej kolejności obejmują wsparcie stypendialne dla najlepszych doktorantów zagranicznych oraz najlepszych doktorantów z Polski realizujących projekty doktorskie we współpracy międzynarodowej. Równocześnie, w ramach proponowanego projektu wspierana będzie zagraniczna mobilność najlepszych doktorantów polskich i zagranicznych, realizujących kształcenie w Szkole Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej. Mobilność ta uwzględnia udział w stażach w instytucjach zagranicznych. Oprócz mobilności, projekt zakłada także umiędzynarodowienie „w domu”, które obejmie swoim zakresem zarówno doktorantów, jak i innych przedstawicieli społeczności akademickiej Politechniki Lubelskiej, w tym kadrę Szkoły. Umiędzynarodowienie „w domu” wyrażać się będzie poprzez organizację Międzynarodowych Warsztatów Naukowych, na które zaproszeni zostaną doktoranci Szkoły Doktorskiej, promotorzy z Politechniki Lubelskiej, ale przede wszystkim obecni i potencjalni promotorzy z instytucji zagranicznych. Efektem Warsztatów będzie z jednej strony wymiana doświadczeń i wiedzy oraz nawiązywanie kontaktów, z drugiej zaś bezpośrednie prace nad prowadzonymi przez doktorantów badaniami. W ramach tego działania przewidywana jest także organizacja Dni Otwartych Szkoły, będących wydarzeniem promującym kształcenie międzynarodowe. Kolejnym działaniem, przewidzianym w ramach projektu jest rozwijanie współpracy międzynarodowej z innymi szkołami doktorskimi. Istotą tego działania będą w pierwszej kolejności spotkania przeprowadzane w formule online z instytucjami zagranicznymi, realizującymi kształcenie doktoranckie, dzięki którym możliwe będzie ocenienie ich potencjału organizacyjnego i naukowego, poznanie dobrych praktyk oraz nawiązanie współpracy w zakresie promowania prac oraz przyjmowania doktorantów w ramach programów stażowych. Planowane jest formalizowanie współpracy z wybranymi jednostkami, polegające na zawarciu porozumień o wspólnej realizacji badań i rozpraw doktorskich oraz o ewentualnym wspólnym kształceniu. Wsparciem tych działań będzie system mikrograntów dla doktorantów, których zadaniem będzie umożliwienie współpracy z jednostką zagraniczną.
Realizacja projektu obejmować będzie także warstwę komunikacyjną, w ramach której prowadzona będzie akcja informacyjna dotycząca oferty i osiągnięć Szkoły, utworzona zostanie także anglojęzyczna wersja jej witryny Web, wraz z niezbędnymi materiałami, w tym przewodnikami i instrukcjami dla studentów. Celem tego zadania będzie z jednej strony budowa świadomości i wizerunku Szkoły w grupach docelowych, przede wszystkim w grupie potencjalnych kandydatów na doktorantów, jak również upowszechnianie jej oferty edukacyjnej oraz wybranych osiągnięć. Ostatnie zaplanowane zadanie zogniskowane zostało wokół monitoringu i kontroli przebiegu realizacji projektu. W tym celu w pierwszej kolejności przygotowany zostanie system gromadzenia informacji, systematyzujący raportowanie kolejnych realizowanych działań oraz zapewniający dostęp do niezbędnej wiedzy osobom odpowiedzialnym za funkcjonowanie szkoły oraz przebieg projektu. W ramach tego systemu powstaną bazy publikacji, prezentacji i danych badawczych. Równocześnie, zadanie to obejmować będzie organizację warsztatów ewaluacyjnych, podsumowujących kolejne okresy realizacji projektu oraz działania i prace podejmowane przez jego uczestników.
Projekt w swoich działaniach uwzględniać będzie poszczególne polityki horyzontalne. Dotyczyć one będą w pierwszej kolejności zasad zrównoważonego rozwoju, które osiągane będą między innymi poprzez redukcję zużycia zasobów oraz minimalizację obciążenia środowiska naturalnego dzięki przeniesieniu części procesów (wykłady, możliwość uczestnictwa w wybranych wydarzeniach, dostęp do treści, obieg dokumentów) do środowiska wirtualnego, które to działanie jest także sposobem poprawienia dostępu osób o szczególnych potrzebach zarówno do działań projektowych, jak również do samego procesu dydaktycznego. Równocześnie, wszelkie działania rekrutacyjne i konkursowe do poszczególnych działań prowadzone będą w oparciu o przesłanki merytoryczne, zgodnie z obowiązującymi w Uczelni zasadami równości dostępu i niedyskryminacji.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej