Tydzień zamknięty w 24 godzinach. Hackology na Politechnice Lubelskiej

21.10.2024 Studenci
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

– To były bardzo męczące fizycznie 24 godziny. Wszyscy potrzebowali przerwy i chwili snu. Wiązało się to też z bardzo dużym zużyciem energii, dlatego musieliśmy pić dużo kawy i sporo jeść. Gdybym miał to jakoś porównać, to powiedziałbym, że to był tydzień trudnej pracy, który trzeba było zmieścić w jednej dobie – mówi Maciej Kaczkowski, członek drużyny, która wygrała Hackology na Politechnice Lubelskiej.

Przygotowania do Hackology, czyli maratonu programistycznego, trwały ponad rok. Skąd pomysł na jego organizację?

– Czterech studentów kierunku inżynieria i analiza danych brało udział w pierwszym hackathonie w Warszawie. Potem z ich inicjatywy na Politechnice Lubelskiej powstało Studenckie Koło Naukowe Uczenia Maszynowego ATLAS. Jego członkowie szybko zaczęli osiągać sukcesy na kolejnych hackathonach. Było to możliwe, bo nauczyli się współpracować – opowiada prof. Ewa Łazuka, prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Informatyki Technicznej Politechniki Lubelskiej.

A potem stwierdzili, że konkurs akademicki, w którym uczestnicy mają za zadanie stworzyć innowacyjne rozwiązania informatyczne dla wybranego problemu lub tematu, można zorganizować na Politechnice Lubelskiej.

Mgr inż. Magdalena Piłat-Rożek, opiekunka Koła ATLAS, przyznaje, że chętnych do udziału w konkursie było więcej niż miejsc. Ostatecznie wystartowało 21 drużyn.

–  Czy można się przygotować do hackathonu? To trudne pytanie. Chyba tylko do takiego, w którym zadanie i materiały są udostępniane wcześniej. Znacznie ciekawsze są hackathony, które do ostatniej chwili nie upubliczniają zadania, taki jak ten na Politechnice Lubelskiej – mówił tuż przed rozpoczęciem zmagań Jan Fidor z Politechniki Warszawskiej.

Na czym polegało zadanie konkursowe? – Wyobraźmy sobie przedsiębiorstwo z branży dowolnej, czy to spożywczej, czy IT. Zadaniem uczestników było zbudowanie modelu, który pomoże w strategii marketingowej tej firmy. Mógł on np. zoptymalizować łańcuchy dostaw, poprawić magazynowaniem części składowych produktu finalnego, bądź też zaplanować strategię marketingową sprzedaży tych produktów poprzez sieci dystrybucyjne – opowiada dr Dariusz Majerek z Politechniki Lubelskiej. – Uczestnicy musieli wykorzystać do tego zadania metody uczenia maszynowego, w szczególności sztuczną inteligencję.

–  Programowanie to proces kreatywny, który rozpoczyna się od wymyślenia rozwiązania – mówi Mateusz Walo z Koła Naukowego Uczenia Maszynowego ATLAS. – Najpierw musi powstać koncept. Dopiero później uczestnicy muszą wymyślić sposób rozwiązania i przejść do jego realizacji. Bardzo ważna jest umiejętność pracy w zespole.

Do ścisłego finału zakwalifikowało się 5 drużyn.

– Wszyscy uczestnicy byli świetni. Wszystkie pomysły zasługiwały na wyróżnienie. Mieliśmy bardzo trudne zadanie, bo musieliśmy wśród nich wybrać te najlepsze – podkreślali członkowie jury.

Na trzecim miejscu uplasowała się ekipa Blazing Code z Wojskowej Akademii Technicznej. Drugie miejsce przypadło Narvalom z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pierwsze miejsce zajął Golem z Politechniki Warszawskiej w składzie: Jakub Sobolewski, Wojciech Łapacz, Maciej Kaczkowski, Jan Fidor i Wojciech Maciejewski.

– Zmagaliśmy się z problemem wsparcia przedstawicieli handlowych w pracy, w taki sposób, żeby mogli poświęcać czas na nawiązywanie relacji, a nie musieli się zajmować tym, w czym nie czują się najlepiej, czyli znajdowaniem pewnych trendów czy przetwarzaniem danych. Jednym słowem, żeby mogli czas, który spędzają w pracy, wykorzystać na bardziej produktywne zajęcia – opowiada Maciej Kaczkowski.

– Tego typu wydarzenia dają możliwość eksperymentowania z nowymi technologiami, co sprzyja rozwojowi nowych pomysłów. Mogą one być rozwijane w ramach prac dyplomowych, projektów badawczych czy startupów zakładanych przez studentów – podkreśla prof. Konrad Gromaszek, prorektor ds. cyfryzacji i komercjalizacji Politechniki Lubelskiej.  

 

 

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej