Zmiany wejdą w życie już w październiku! Wszystko po to, żeby absolwenci byli jeszcze lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy. Będzie też bardziej ekologicznie. Wszystko w ramach projektu „POLLUB zieloną transformację”.
– Nasz świat się zmienia. Wprowadzamy nowe technologie i udoskonalamy poprzednie. Zmiany są dla człowieka dobre, ale widzimy też wyzwania wynikające z ich wprowadzenia. O jednych i drugich muszą wiedzieć współcześni inżynierowie. Muszą "mieć pojęcie" o nowościach, wiedzieć na czym polegają rewolucyjne rozwiązania, ale też być świadomi zagrożeń, które one ze sobą niosą. To wszystko wymaga wprowadzenia nowych zagadnień do kierunków studiów – tłumaczy dr hab. inż. Paweł Komada, prodziekan do spraw studenckich Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej i kierownik projektu „POLLUB zieloną transformację”.
Wszystkie zmiany były konsultowane z przedsiębiorcami zarówno z dużych, jak i małych i średnich firm.
– Dowiedzieliśmy się, jakich nowych umiejętności oczekuje się od osób wchodzących na rynek pracy. Wskazano nam, jakie zagadnienia powinniśmy poruszać, żeby nasi absolwenci nie musieli ich zgłębiać dopiero podczas pracy oraz żeby byli bardziej konkurencyjni i skuteczni – podkreśla prodziekan Paweł Komada.
Zmiany związane z projektem „POLLUB zieloną transformację” obejmą transport na Wydziale Mechanicznym Politechniki Lubelskiej. Obniżenie energochłonności transportu przyczyniło się w ostatnim czasie do zmniejszenia jego kosztów. Więcej mówimy o środowisku naturalnym. Zmieniają się też przepisy na temat odchodzenia od silników spalinowych, dlatego studenci od października uczyć będą się, m.in. podstaw ekodrivingu, nowoczesnych źródeł napędów w transporcie oraz alternatywnych nośników energii stosowanych w transporcie. Pojawi się także przedmiot „Zielona transformacja” oraz wykłady monograficzne prowadzone przez prezesów firm transportowych. Wszystko po to, żeby pokazać praktyczne zastosowanie teorii.
– Technologia idzie do przodu, a tym samym zmienia się transport – mówi prof. dr hab. inż. Paweł Droździel, prorektor ds. studenckich oraz kierownik Katedry Zrównoważonego Transportu i Źródeł Napędu Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. – Modyfikując kierunek chcemy też pokazać, że transport to nie tylko samochody, ale także inne środki transportu, w tym także bliskiego.
Zmiany czekają także studentów elektrotechniki. Procesy, takie jak dekarbonizacja, cyfryzacja, magazynowanie energii, elektromobilność, stają się faktem.
– Przygotowujemy naszych absolwentów do wejścia na rynek pracy już w nowej rzeczywistości – zaznacza dr hab. inż. Paweł Węgierek, dziekan Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej i dodaje: – Sam proces kształcenia nie ulegnie radykalnym zmianom, ale to czego będziemy uczyć, już tak.
Częściowo zmodyfikowanych zostanie kilkanaście przedmiotów, w tym elektroenergetyka, technika wysokich napięć, materiałoznawstwo elektrotechniczne i urządzenia elektryczne. Wprowadzanych zostanie też kilka nowych. – Chcemy zachować logiczny ciąg przygotowywania i uświadamiania studentów w zakresie aktualnego stanu branży energetycznej w Polsce z uwzględnieniem zmian w strukturze źródeł i technologii wytwarzania energii, jej przesyle i dystrybucji oraz użytkowaniu – wylicza dr hab. inż. Paweł Węgierek.
„POLLUB zieloną transformację” zmieni także inżynierię odnawialnych źródeł energii prowadzoną na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Lubelskiej.
– Głównym atutem kształcenia na tym kierunku jest rozwijanie umiejętności inżynierskich, przede wszystkim projektowania systemów OZE. Ważnym elementem programu jest nauka wykorzystania specjalistycznego oprogramowania używanego w branży odnawialnych źródeł energii – podkreśla dr hab. Agata Zdyb z Wydziału Inżynierii Środowiska i tłumaczy, że przeprowadzona modyfikacja wiąże się uaktualnieniem nauczania o nowe technologie energetyczne i dostosowanie kompetencji absolwentów do wymagań rynku pracy. – Do programu studiów wpisane zostały praktyki zawodowe oraz nowe przedmioty: magazyny energii, podstawy chłodnictwa i wprowadzenie do projektowania w inżynierii odnawialnych źródeł energii.
Będą też dodatkowe warsztaty, szkolenia, wyjazdy studyjne i zajęcia z praktykami z branży OZE. Do tematyki zajęć dodane zostaną zagadnienia z zakresu pomp ciepła, układów hybrydowych i kogeneracyjnych, technologii wodorowych i elementów integracji systemów OZE.
Co „POLLUB zieloną transformację” zmieni na inżynierii logistyki?
– Żeby więcej i nowocześniej mówić o zielonej transformacji, zrównoważonym rozwoju, ekologii czy ochronie środowiska wprowadziliśmy zmiany w nauczaniu m.in. podstaw logistyki, podsystemach logistycznych, ekologistyce, infrastrukturze transportowo-magazynowej, projektowaniu i optymalizacji procesów logistycznych oraz modelowaniu i symulowaniu procesów logistycznych – wylicza dr Bartosz Przysucha, z Wydziału Zarządzania Politechniki Lubelskiej.
Na podstawie konsultacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym stworzono bardziej przejrzysty program nauczania. Pojawiły się też nowe przedmioty: zarządzanie emisjami w logistyce, społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w logistyce, zielone łańcuchy dostaw, gospodarka o obiegu zamkniętym (Circular Economy) w logistyce oraz kurs dotyczący globalnych ram regulacyjnych związanych z ochroną środowiska w logistyce.
– Studenci uzyskują wiedzę w zakresie teorii i praktyk związanych z zieloną transformacją, co obejmuje zarówno globalne trendy ekologiczne, jak i specyficzne dla sektora logistycznego kwestie zrównoważonego zarządzania zasobami i minimalizacji wpływu na środowisko. Nauczą się stosować nowoczesne technologie i metody, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko, zarządzanie odpadami, efektywne wykorzystanie zasobów czy implementacje systemów recyklingu – podsumowuje dr Bartosz Przysucha.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej