Sztuczna inteligencja na uczelni i w biznesie. Podsumowanie konferencji

26.10.2023 Uczelnia
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Naukowcy, studenci i przedsiębiorcy spotkali się 25 października br. w Puławskim Parku Naukowo-Technologicznym, aby rozmawiać o sztucznej inteligencji w biznesie, ze szczególnym uwzględnieniem nowego kierunku uruchomionego w tym roku na Wydziale Zarządzania Politechniki Lubelskiej.

Uczestnicy zgodnie podkreślali, że korzystanie z AI może być kluczem do osiągnięcia konkurencyjnej przewagi na rynku. Systemy oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na automatyzację procesów, analizę danych oraz dostarczanie bardziej spersonalizowanych usług klientom.

Nowy kierunek, nowe kompetencje

Dr Bartosz Przysucha, prodziekan ds. kształcenia Wydziału Zarządzania Politechniki Lubelskiej, podkreślił, że inwestowanie w edukację z zakresu sztucznej inteligencji jest kluczowe w obliczu narastającego znaczenia tej dziedziny. Wyraził przekonanie, że firmy coraz częściej sięgają po technologie uczenia maszynowego i AI, aby rozwiązywać złożone problemy i podejmować strategiczne decyzje. – Przedsiębiorcy poszukują technologii i narzędzi, które nie tylko generują wiedzę, lecz również ją optymalizują – dodał naukowiec.

W odpowiedzi na te wyzwania, Wydział Zarządzania Politechniki Lubelskiej wprowadził nowy kierunek studiów sztuczną inteligencję w biznesie. Prof. Marcin Gąsior, dziekan Wydziału Zarządzania, zaznaczył, że ten kierunek to reakcja na potrzeby rynku pracy oraz rozwój otoczenia społeczno-gospodarczego. – Naszym celem jest przygotowanie absolwentów do efektywnego wsparcia nowoczesnych przedsiębiorstw, które coraz częściej korzystają z technologii uczenia maszynowego i AI – mówił dziekan.

Jednym z głównych założeń nowego kierunku jest silne skoncentrowanie na praktycznej edukacji studentów. Prof. Gąsior wyjaśnił, że na zajęciach nie tylko naukowcy, ale także praktycy z firm będą dzielić się swoją wiedzą. Chodzi nie tylko oswojenie studentów z teorią, ale także zapoznanie ich z osobami, które mogą być ich przyszłymi pracodawcami.

Studenci będą uczyć się narzędzi AI, procesów biznesowych, przeprowadzania analizy i optymalizacji decyzji w biznesie. Dzięki temu będą w stanie tworzyć modele biznesowe, oceniać je i dostosowywać do realnych potrzeb przedsiębiorców.

Tomasz Szymajda, prezes Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego, podzielił się informacją na temat coraz bliższej współpracy z Politechniką Lubelską, ze szczególnym naciskiem na rozwijający się obszar sztucznej inteligencji: – Nasza współpraca trwa już od kilku lat, ale w ostatnim czasie nabrała tempa. W miarę jak AI staje się nieodłączną częścią życia biznesowego, istnieje coraz większa potrzeba specjalistów w tej dziedzinie. Park Naukowo-Technologiczny widzi AI jako kluczowy element rozwoju swoich startupów, dlatego planuje korzystać z wiedzy i umiejętności studentów oraz absolwentów Politechniki Lubelskiej.

Wpływ AI na rynek pracy

Obecnie mówi się wiele o wpływie sztucznej inteligencji na rynek pracy i istnieją obawy związane z automatyzacją oraz robotyzacją, które mogą potencjalnie zastępować niektóre stanowiska. Jednak wątpliwości te rozwiał dr Bartosz Przysucha, prodziekan ds. kształcenia Wydziału Zarządzania Politechniki Lubelskiej: – AI nie może działać samodzielnie, ponieważ jest to jedynie model statystyczny. Człowiek odgrywa kluczową rolę w całym procesie, począwszy od wprowadzania danych, poprzez projektowanie rozwiązań AI, aż po analizę wyników. Choć pewne procesy mogą być zautomatyzowane, to za nimi zawsze stoją osoby, które programują algorytmy i nadzorują działanie AI.

Zgodnie z prognozami, w ciągu kolejnych dwóch lat ma powstać aż 95 milionów miejsc pracy, które będą korzystać z AI, podczas gdy 80 milionów miejsc może zostać zlikwidowanych. – Wychodzimy wiec in plus. Ta sytuacja przypomina podobne wyzwania, jakie wystąpiły w latach osiemdziesiątych oraz w czasach rewolucji przemysłowej. Wówczas także obawiano się, że rozwijające się technologie pozbawią ludzi pracy, jednak historia pokazuje, że rynek pracy ewoluował i rozwijał się dynamicznie – przypomniał dr Przysucha.

Również mgr inż. Konrad Kania z Wydziału Zarządzania przywołał sytuacje, które miały miejsce w latach 80. i 90: –  Wtedy komputery miały rzekomo pozbawić pracy wszystkich księgowych. Dzisiaj wiemy, że komputeryzacja sprawiła, że zawód ten stał się bardziej dostępny i oferuje tańsze usługi. Zdaniem naukowca, analogicznie będzie ze sztuczną inteligencją.

Identyfikowanie usterek i diagnozowanie problemów w maszynach

Prof. Paweł Pawlik z AGH w Krakowie oraz mgr inż. Konrad Kania z Politechniki Lubelskiej podzielili się informacjami na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w identyfikacji usterek w maszynach. Trwająca od trzech lat współpraca między obiema uczelniami przyniosła innowacyjne rozwiązanie. –  Opracowaliśmy nową, rewolucyjną metodę, która umożliwia diagnozowanie maszyn bez konieczności trenowania modeli na danych pochodzących z usterek, których często brakuje w przemyśle. To rozwiązanie ma ogromny potencjał zastosowania w branżach, takich jak przemysł ciężki, produkcja czy kontrola jakości. Metoda ta może być z powodzeniem wdrożona do istniejących systemów monitorowania, rozbudowując ich funkcjonalność i umożliwiając lokalne działanie – tłumaczył prof. Pawlik.

Mgr inż. Konrad Kania zwrócił uwagę na dwa kluczowe wyzwania związane z rozwojem sztucznej inteligencji: – Pierwszym z nich jest problem relacji między AI a prawami autorskimi. W miarę jak AI staje się twórczą siłą, pojawiają się kwestie prawne dotyczące wykorzystywania istniejących dzieł w procesach tworzenia. Drugim wyzwaniem jest opracowanie nowych metod, które umożliwią bardziej efektywne wdrażanie technologii AI w biznesie.

Jak podsumowują organizatorzy konferencji, sztuczna inteligencja staje się integralną częścią biznesu, co sprawia, że wykształcenie w tej dziedzinie uznaje się za niezwykle cenne.

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej