Studentka zarządzania zbadała zachowania konsumentów. Jej praca została nagrodzona w konkursie

20.12.2023 Studenci
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Czym kierują się konsumenci, podejmując decyzje o zakupach? Za pomocą technologii eyetrackingu zbadała to zjawisko Roksana Prantel, obecnie już absolwentka zarządzania Politechniki Lubelskiej. Jej praca zdobyła 3. miejsce w IX Ogólnopolskim Konkursie im. prof. Romana Głowackiego na najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji.

Celem pracy było sprawdzenie, czy kolor opakowania produktu wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów. Aby rozwiązać ten problem badawczy, Prantel połączyła tradycyjną metodę ankiety z eksperymentem badawczym, przeprowadzonym z użyciem eyetrackera. Polegał on na prezentacji badanym osobom slajdów zawierających opakowania produktów codziennego użytku (produkty spożywcze: napój energetyczny, baton, chipsy, frytki oraz kosmetyki: krem, pasta, mydło, balsam) w czterech kolorach (żółty, czerwony, niebieski i zielony). Pozwoliło to na określenie, który kolor opakowań poszczególnych produktów najbardziej przyciąga uwagę respondentów. Następnie wyświetlał się slajd z kwestionariuszem ankiety, gdzie badana osoba była proszona o wybór koloru przedmiotu, który podobał się jej najbardziej oraz o określenie skłonności do zakupu przedmiotu w tym kolorze.

Tak o wynikach eksperymentu mówi Roksana Prantel: – Okazało się, że kolory przedmiotów, na które respondenci najczęściej zwracają uwagę, stanowiły ich późniejsze wybory w 75% przypadków, potwierdzając istotność analizy skanowania wzroku w badaniach marketingowych – wyjaśnia studentka. I dodaje: – Badania wykazały, że w przypadku kosmetyków najczęściej wybieranym kolorem jest niebieski.

Jak zauważa promotor dr inż. Jan Laskowski, kierownik Laboratorium Zastosowań Neuronauki w Zarządzaniu i Marketingu Neurolab, wnioski płynące z pracy mają istotne znaczenie zarówno dla naukowców zajmujących się badaniem zachowań konsumenckich, jak i dla praktyków z dziedziny marketingu i wzornictwa przemysłowego.

Metody neuroobrazowania, takie jak np. eyetracking mogą stanowić źródło szczegółowych informacji dotyczących procesu podejmowania decyzji zakupowych, a konkretnie preferencji konsumentów wyrażonych ich podświadomymi reakcjami na określone bodźce. Informacje te można wykorzystać do projektowania lepszych, bardziej spersonalizowanych produktów, usług i strategii marketingowych, zwiększając tym samym skuteczność komunikacji marketingowej i zadowolenie klientów – podkreśla dr Laskowski.

Organizatorem konkursu było Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu.

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej