Czytelnia, w której można odpocząć, uczyć się, integrować, przeprowadzić spotkanie czy szkolenie. Zaprojektowana tak, by w ramach trzech stref można byłoby swobodnie się przemieszczać, a ich granice wyznaczają przezroczyste, barwione ścianki akrylowe. Dominuje kolor żółty, akcentujący szare tony wykładzin i ścian. To projekt Karoliny Domańskiej, studentki 4 roku architektury Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej, który otrzymał I miejsce w konkursie „Strefa Pollubienia”.
Zadanie konkursowe polegało na aranżacji czytelni w Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej na potrzeby studentów, pracowników uczelni oraz gości. Z pomysłem na konkurs wyszli pracownicy Centrum. Dyrektor dr Katarzyna Weinper podkreśla potrzebę stworzenia przestrzeni, która przyciągnie uwagę swoją ciekawością i wielofunkcyjnością. Ma to być miejsce, które nie tylko spełnia standardy, ale także inspiruje do działania i stymuluje kreatywność.
– Przestrzeń, w której pracujemy i uczymy się, ma znaczący wpływ na jakość naszych działań. Nie jest to tylko kwestia komfortu, ale także atmosfery i możliwości inspiracji. Przestrzeń czytelni musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb użytkowników – uważa dr Weinper.
Na konkurs wpłynęły cztery prace, których autorami są: Karolina Domańska, Agata Krzywicka, Jakub Sobczyk i Julia Szulc (projekt zespołowy) oraz Marta Wachowska.
Studenci pracowali nad swoimi projektami przez cały miesiąc. Podczas oceny jury wzięło pod uwagę wiele kryteriów, w tym: kompletność, estetykę wykonania i prezentację graficzną, spełnienie różnorodnych potrzeb użytkowników oraz funkcjonalność pomieszczenia.
Jak podkreśla mgr inż. arch. Damian Hołownia, przewodniczący kapituły konkursowej, wszystkie prace były nie tylko inspirujące, ale także pokazały niezwykłą kreatywność, zaangażowanie i umiejętności projektowe studentów.
Nagrodę główną Jury jednogłośnie przyznało projektowi autorstwa Karoliny Domańskiej, studentki IV roku architektury, którą interesuje projektowanie BIM (Building Information Modeling).
– Praca jest najbardziej zaawansowana na tle pozostałych. Przestawione meble są mobilne, co jest istotnym elementem w przypadku organizowania konferencji. Widać indywidualne podejście autorki do użytkownika przestrzeni poprzez zaprojektowanie kabin akustycznych. Projekt zawiera wiele ciekawych pomysłów i jednocześnie jest przyjazny i łatwy do realizacji – mówił podczas ogłoszenia wyników przewodniczący komisji konkursowej.
Prodziekan ds. kształcenia Wydziału Budownictwa i Architektury prof. arch. Bartłomiej Kwiatkowski zauważa, że projektowanie czytelni, która łączy funkcjonalność z estetyką, nie jest zadaniem łatwym.
– Naszym studentom to się udało. Zaproponowane przez nich rozwiązania sprawiają, że to miejsce staje się bardziej atrakcyjne, inspirując do nauki oraz spotkań. Ale najważniejsze jest to, że jest to czytelnia tak naprawdę ich marzeń, w której sami chcieliby przebywać.
Dumy z osiągnięć studentów nie kryje prorektor ds. studenckich prof. Paweł Droździel.
– Gratuluję wszystkim uczestnikom konkursu. Wiem, że praca nad każdym projektem wiąże się z niezwykle intensywnym procesem poszukiwania, odkrywania, kreowania. Wierzę, że ten konkurs będzie dla Was kolejnym krokiem do rozwijania swoich umiejętności i pasji do architektury.
Wiadomość o zwycięstwie w konkursie zastała Karolinę Domańską w szpitalu. W Jej imieniu nagrodę w wysokości 2 tys. zł odebrał Jej narzeczony. Pozostali uczestnicy otrzymali okolicznościowe upominki.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej