Robo-pies, kreatywne warsztaty i setki uczniów. MITkołajki znów zachwyciły

08.12.2025 Uczelnia

Świąteczna atmosfera, Mikołaj z prezentami, migoczące lampki sterowane kodem i robo-pies przebrany za renifera. Tak wyglądały tegoroczne MITkołajki na Wydziale Matematyki i Informatyki Technicznej Politechniki Lubelskiej.

– MITkołajki to coroczne wydarzenie, podczas którego w świątecznym klimacie pokazujemy, że nauka może być przyjemna – mówi Magdalena Paśnikowska-Łukaszuk z Katedry Informatyki Technicznej. – Dlatego jeśli mówimy o programowaniu, to programujemy lampki choinkowe. Jeśli zajmujemy się drukiem 3D, to przygotowujemy dekoracje świąteczne. Nawet nasz robo-pies jest przebrany za renifera.

W tym roku w zajęciach uczestniczyło ponad 600 przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych i średnich z województwa lubelskiego. To rekordowa frekwencja.

– Zainteresowanie warsztatami naukowymi jest coraz większe, bo dzieci i młodzież chcą zdobywać wiedzę w atrakcyjny sposób – podkreśla Paśnikowska.

Na młodych odkrywców czekał niezwykle różnorodny program: zajęcia z programowania i robotyki, pokazy druku 3D, warsztaty budowy dronów, ćwiczenia z mikrokontrolerów i Arduino, zajęcia z cyberbezpieczeństwa i sieci komputerowych, matematyczne łamigłówki, warsztaty dotyczące zaburzeń widzenia barw oraz szkolenie z pierwszej pomocy.

Leon z przedszkola nr 58 w Lublinie był na Politechnice Lubelskiej po raz pierwszy. – Budowałem z kolegami robota z klocków, który wyrzucał kuleczkę. Wszyscy się bardzo staraliśmy. Wyszło super!

– Dzieci chętnie przyszły na uczelnię, nawet ubrały się świątecznie – mówi Agata Adamczuk, psycholog z przedszkola nr 58. – Zajęcia są bardzo fajne. Uczą cierpliwości, przestrzegania zasad, ale też rozwijają motorykę małą, czyli zdolność wykonywania precyzyjnych ruchów dłońmi i palcami, potrzebnych choćby do pisania, rysowania czy wiązania sznurówek.

Wojtkowi ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Motyczu najbardziej podobała się matematyka. – Lubię matematykę, dlatego zadania z dodawania i odejmowania były najlepsze. Na innych zajęciach, z klocków Lego robiliśmy wyrzutnie i zbijaliśmy kubeczki.

Starszych uczniów szczególnie zainteresowały ćwiczenia z mikrokontrolerów i Arduino, które prowadziła dr inż. Barbara Buraczyńska. – Chcemy, aby uczniowie zobaczyli, że technologia jest fajna. Programowanie to nie tylko pisanie kodu, ono wpływa na działanie urządzeń, na przykład świecącej diody, którą możemy sterować z wykorzystaniem Arduino.

W tych zajęciach udział wziął Mateusz z Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie: – Teraz robimy diody LED. W szkole takich rzeczy nie mamy, a to uczy praktyki. Można lepiej przygotować się do technicznych kierunków.

To już jego trzecia wizyta na Politechnice: – Bardzo mi się tu podoba. W przyszłości chciałbym tu studiować – przyznaje.

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej