Politechnika Lubelska nagrodziła młodych innowatorów

22.06.2023 Uczelnia
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Nie mają jeszcze 20 lat, a już osiągają sukcesy naukowe. Dwunastu uczniów szkół średnich zostało nagrodzonych w konkursie „Wschodzący Innowatorzy”, zorganizowanym przez Politechnikę Lubelską w ramach Politechnicznej Sieci Via Carpatia. M.in. opracowali kampanię reklamową, stworzyli aplikację oraz wymyślili tablicę cieni. Ich pomysły wdrożą dwie lubelskie firmy.

Finałowa gala odbyła się w środę 21 czerwca na Politechnice Lubelskiej. Zwycięskie drużyny odebrały dyplomy i nagrody pieniężne. Młodzieży towarzyszyli opiekunowie i dyrekcje szkół.

„Wschodzący Innowatorzy” to konkurs, w którym uczniowie ze szkół ponadpodstawowych rozwiązywali problemy biznesowe i techniczne zgłoszone przez firmy Sipma S.A. oraz Borg Automotive.

– Nasza inicjatywa ma na celu otwierać młodym talentom drzwi do świata nauki, nowych technologii i biznesu. Chcemy im pomóc rozwijać swój potencjał i pokazywać swoje pomysły światu. Zależy nam na wychwytywaniu uzdolnionej młodzieży szkolnej, aby przygotować uczniów do dalszego kształcenia, a tym samym wyznaczeniu drogi do współpracy z uczelniami – mówi rektor Politechniki Lubelskiej prof. Zbigniew Pater.

Konkurs został ogłoszony w grudniu 2022 roku. Uczniowie przez pół roku pracowali nad przekazanymi przez przedsiębiorców zagadnieniami. 9 czerwca sześć najlepszych zespołów zaprezentowało się przed komisją konkursową.

– Projekty dotyczyły zarówno kwestii marketingowych, jak też zagadnień typowo inżynierskich. Firmy przedstawiły problemy, które wymagały naprawdę nieszablonowego i praktycznego podejścia młodych innowatorów.  Okazało się, że uczniowie doskonale sobie z nimi poradzili. To bardzo zdolni i kreatywni młodzi ludzie – przyznaje przewodniczący jury konkursu prof. Dariusz Czerwiński, prorektor ds. współpracy i rozwoju Politechniki Lubelskiej. I dodaje: – Poziom prac był naprawdę wysoki, dlatego zdecydowaliśmy się przyznać 4 nagrody pieniężne za: pierwsze miejsce, dwa drugie miejsca oraz trzecie miejsce.

I miejsce zajął zespół z II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie w składzie: Przemysław Bilski, Filip Musiałowski i Kacper Kot. Uczniowie opracowali dwuetapową kampanię reklamową opartą o media 'viralove' dla firmy Sipma. W nagrodę otrzymali dyplomy oraz 8 tys. zł.

– Nasz projekt zakłada 6-miesięczną kampanię reklamową w mediach viralowych, które w dzisiejszych czasach stanowią podstawę internetowej reklamy. Chodzi tutaj o rozwój profili firmy na Instagramie, Youtubie oraz Facebooku. Tym sposobem chcemy zachęcić młodych rolników do zakupu maszyn rolniczych spółki tłumaczy Filip Musiałowski.

Udział w konkursie to dla nich fajna przygoda i możliwość wykorzystania zainteresowań marketingiem i reklamą w praktyce, ale też sprawdzenie się w pracy zespołowej.

– Praca w grupie nie jest łatwa. Trzeba pogodzić wszystkie pomysły, a jeszcze dochodzą kwestie charakteru. Więc podzieliliśmy się zadaniami. Filip zajmował się redagowaniem tekstów, Kacper ogarniał logistykę i liczby, a ja opracowywałem grafiki – mówi Przemysław Bilski.

Opiekunem naukowym uczniów jest Małgorzata Obszyńska, nauczycielka fizyki.

Cieszę się z ich sukcesu. Mimo, że w tym roku zdawali maturę, to bardzo zaangażowali się w ten projekt. Praca od początku do końca to ich pomysł. Czasami tylko prosili o drobne wskazówki – informuje Małgorzata Obszyńska.

II miejsce przypadło uczniom z Zespołu Szkół Elektronicznych w Lublinie (Piotr Sitarz, Maciej Pruś, Radosław Sołtys) za projekt „Wygodna aplikacja z tabelami nawozów” oraz ex aequo uczniom z Zespołu Szkół Komunikacyjno-Transportowych w Lublinie (Adam Motyl, Filip Grabowicz, Jakub Zwoliński) za pomysł „Anty-zanieczyszczeniowa tablica cieni”. Nagroda to 6.800 zł dla każdej drużyny.

Zespół z „elektronika” zaproponował aplikację z myślą o zapewnieniu rolnikom łatwego i wygodnego dostępu do niezbędnych informacji potrzebnych do rozsiewu nawozów.

Aplikacja umożliwia zdalne ustawianie rozsiewaczy bezpośrednio na polu, w zależności od typu maszyny, szerokości roboczej, rodzaju nawozu i dawki wysiewu. Dzięki niej można szybko ustawić rozsiewacz do pracy z danym nawozem. Aplikacja dobierze spersonalizowane tabele wysiewu, aby pomóc rolnikom uzyskać najlepsze wyniki w uprawach – wyjaśnia Piotr Sitarz. 

III miejsce i 5.200 zł otrzymali uczniowie z Zespołu Szkół Komunikacyjno-Transportowych w Lublinie (Nikola Otulska, Filip Wawrzeniak, Antoni Szaluś), którzy zaproponowali rozwiązanie „Formularz KANBAN określający minimalne i maksymalne stany materiałowe”.

– Zaprojektowaliśmy specjalny pojemnik ułatwiający kontrolę stanów ilościowych produktów. Pozwala on na szybsze reagowanie na braki materiałowe, co jest podstawą do prawidłowego funkcjonowania obszarów produkcji. Zaletą jego stosowania jest również zwiększenie ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy  – tłumaczy Nikola Otulska.

Dumy z osiągnieć podopiecznych nie ukrywa wicedyrektorka Anna Wójcik: – Dwa zespoły z naszej placówki znalazły się na podium. To sukces uczniów, ale i prestiż dla szkoły. Konkurs był bardzo fajnym pomysłem, który pozwolił młodzieży rozwinąć umiejętność kreatywnego myślenia, współpracy, łączenia wiedzy z różnych dziedzin i z różnych przedmiotów. Właśnie takich kompetencji oczekują pracodawcy.

Jak deklarują szefowie firm, rozwiązania zaproponowane przez uczniów mają szanse na wdrożenie.

Będziemy na ten temat rozmawiać z uczniami. Przygotowana przez nich kampania promocyjna to bardzo konkretny plan wraz z harmonogramem i budżetem, poprzedzony rzetelną analizą działań konkurencyjnych firm z branży producentów maszyn rolniczych – zwraca uwagę dyrektor Departamentu Badań i Serwisu w grupie Sipma Jacek Woszuk.

Zainteresowany praktycznym zastosowaniem pomysłu uczniów w przedsiębiorstwie jest również Borg Automotive.

–  Zaproponowaliśmy w konkursie zadania praktyczne, czyli takie, które rozwiązują konkretne problemy i mogą pomóc firmie jeszcze lepiej funkcjonować. Młodzież podjęła się dwóch tematów i muszę przyznać, że poradziła sobie doskonale. Ich pomysły są proste, a jednocześnie spełniają wymagania, które mieli postawione – podkreśla główny technolog w firmie Borg Automotive Łukasz Wójcik.

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej