Poduszkowiec CICHY PRC-560 do końca marca przyszłego roku będzie stacjonował na Politechnice Lubelskiej. To dzięki współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa z Warszawy, który wypożyczył pojazd lubelskiej uczelni. Naukowcy wykorzystają go do badań naukowych. Dla studentów będzie to okazja do napisania ciekawej pracy dyplomowej.
W środę 7 września br. na terenach zielonych Politechniki Lubelskiej odbył się pokaz możliwości i manewrowości poduszkowca.
Pojazd mieści maksymalnie 5 osób, w tym pilota. Waży 1 tonę. Można nim mknąć nawet do 80 km/h przy zużyciu paliwa 10-16 l/h. Jego wymiary z napełnioną poduszką to: długość 6,1 m, szerokość 3,4 m, wysokość 2,1 m. Posiada zdolność pokonywania przeszkód o wysokości do 60 cm.
Prowadzenie poduszkowca jest łatwe i odbywa się za pomocą kierownicy i manetki gazu. Dzięki swoim unikatowym cechom poduszkowce potrafią poruszać się po każdym względnie równym i płaskim podłożu, takim jak woda, piasek, lód, krótka trawa, beton itp.
– Poduszkowiec będzie służył naukowcom do badań nad nowymi źródłami napędu, np. elektrycznymi i hybrydowymi oraz nowymi elementami napędowymi śmigieł i sterowania nimi. Aspekty ekologiczne wymuszają na producentach pojazdów przestrzegania restrykcyjnych norm emisji spalin. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na alternatywne źródła napędu, takie jak ogniwa wodorowe czy napęd elektryczny – mówi dr inż. Tomasz Łusiak z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.
Studenci będą mogli pisać prace dyplomowe dotyczące na przykład dobrania odpowiedniej średnicy śmigła i ewentualnie otunelowania, tak aby poduszkowiec mieścił się w kontenerze morskim. Muszą przy tym pamiętać, że dolna krawędź śmigła powinna znajdować się około 400 mm powyżej dna kadłuba, aby nie zalała go woda na postoju.
– Kolejnym ciekawym tematem jest zagadnienie doboru i umiejscowienia chłodnicy silnika i jej wentylatorów. Silnik poduszkowca pracuje często z pełną mocą przez kilka minut, a jego wentylator napędowy „zabiera” powietrze, zmniejszając wydatek przepływający przez chłodnicę – wyjaśnia dr inż. Tomasz Łusiak.
Galeria zdjęć tutaj.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej