Od 1 stycznia 2025 r. w Szkole Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej realizowany jest trzyletni projekt pod nazwą Umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej II – IDeaS of LUT II. Projekt realizowany jest ze środków Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach Programu STER – Umiędzynarodowienie szkół doktorskich. Wartość projektu i przyznanych środków to 1 844 230,00 PLN
IDeaS of LUT II to wielowymiarowy projekt mający za zadanie poprawę jakości kształcenia w Szkole Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej. W pierwszej kolejności poprzez zapewnienie doktorantom szerokich możliwości współpracy z zagranicznymi jednostkami oraz naukowcami, w drugiej zaś poprzez budowę potencjału ludzkiego i organizacyjnego szkoły umożliwiającego i wspierającego współpracę zagraniczną, popularyzację oferty dydaktycznej, jak również działania promocyjne, wizerunkowe i rekrutacyjne, podejmowane na arenie międzynarodowej.
W ramach Projektu planowane jest zrealizowanie sześciu zadań, wpisujących się w działania możliwe do podjęcia w ramach programu STER. Zadania te w pierwszej kolejności obejmują wsparcie stypendialne dla najlepszych doktorantów zagranicznych oraz najlepszych doktorantów z Polski realizujących projekty doktorskie we współpracy międzynarodowej. Równocześnie, w ramach projektu wspierana będzie zagraniczna mobilność najlepszych doktorantów polskich i zagranicznych, realizujących kształcenie w Szkole Doktorskiej w Politechnice Lubelskiej. Mobilność ta uwzględnia udział w stażach w instytucjach zagranicznych, konferencjach i workschopach.
Oprócz mobilności, projekt zakłada także umiędzynarodowienie „w domu”, które obejmie swoim zakresem zarówno doktorantów, jak i innych przedstawicieli społeczności akademickiej Politechniki Lubelskiej, w tym kadrę Szkoły. Umiędzynarodowienie „w domu” wyrażać się będzie poprzez organizację Międzynarodowych Warsztatów Naukowych, na które zaproszeni zostaną doktoranci Szkoły Doktorskiej, promotorzy z Politechniki Lubelskiej, ale przede wszystkim obecni i potencjalni promotorzy z instytucji zagranicznych. Efektem Warsztatów będzie z jednej strony wymiana doświadczeń i wiedzy oraz nawiązywanie kontaktów, z drugiej zaś bezpośrednie prace nad prowadzonymi przez doktorantów badaniami. W ramach tego działania przewidywana jest także organizacja Dni Otwartych Szkoły, będących wydarzeniem promującym kształcenie międzynarodowe.
Kolejnym działaniem, przewidzianym w ramach projektu jest rozwijanie współpracy międzynarodowej z innymi szkołami doktorskimi. Istotą tego działania będą spotkania przeprowadzane w formule online z instytucjami zagranicznymi, realizującymi kształcenie doktoranckie, dzięki którym możliwa będzie ocena ich potencjału organizacyjnego i naukowego, poznanie dobrych praktyk oraz nawiązanie współpracy w zakresie promowania prac oraz przyjmowania doktorantów w ramach programów stażowych. Planowane jest sformalizowanie współpracy z wybranymi jednostkami, polegające na zawarciu porozumień o wspólnej realizacji badań i rozpraw doktorskich oraz o ewentualnym wspólnym kształceniu. Wsparciem tych działań będzie system mikrograntów dla doktorantów, których zadaniem będzie umożliwienie współpracy z jednostką zagraniczną.
Realizacja projektu obejmować będzie także warstwę komunikacyjną, w ramach której prowadzona będzie akcja informacyjna dotycząca oferty i osiągnięć Szkoły, utworzona zostanie także anglojęzyczna wersja strony internetowej, wraz z niezbędnymi materiałami, w tym przewodnikami i instrukcjami dla studentów. Celem tego zadania będzie z jednej strony budowa świadomości i wizerunku Szkoły w grupach docelowych, przede wszystkim w grupie potencjalnych kandydatów na doktorantów, jak również upowszechnianie oferty edukacyjnej Szkoły oraz wybranych osiągnięć.
Ostatnie zaplanowane zadanie zogniskowane zostało wokół monitoringu i kontroli przebiegu realizacji projektu. W tym celu w pierwszej kolejności przygotowany zostanie system gromadzenia informacji, systematyzujący raportowanie kolejnych realizowanych działań oraz zapewniający dostęp do niezbędnej wiedzy osobom odpowiedzialnym za funkcjonowanie szkoły oraz przebieg projektu. W ramach tego systemu powstaną bazy publikacji, prezentacji i danych badawczych. Równocześnie, zadanie to obejmować będzie organizację warsztatów ewaluacyjnych, podsumowujących kolejne okresy realizacji projektu oraz działania i prace podejmowane przez jego uczestników.
Projekt w swoich działaniach uwzględniać będzie poszczególne polityki horyzontalne. Dotyczyć one będą przede wszystkim zasad zrównoważonego rozwoju, które osiągane będą między innymi poprzez redukcję zużycia zasobów oraz minimalizację obciążenia środowiska naturalnego dzięki przeniesieniu części procesów (wykłady, możliwość uczestnictwa w wybranych wydarzeniach, dostęp do treści, obieg dokumentów) do przestrzeni wirtualnej, które to działanie jest także sposobem poprawienia dostępu osób o szczególnych potrzebach zarówno do działań projektowych, jak również do samego procesu dydaktycznego. Równocześnie, wszelkie działania rekrutacyjne i konkursowe do poszczególnych działań prowadzone będą w oparciu o przesłanki merytoryczne, zgodnie z obowiązującymi w Uczelni zasadami równości dostępu i niedyskryminacji.
Wszystkie niezbędne informacje dotyczące projektu znajdują się na stronie Szkoły Doktorskiej w Politechnice lubelskiej w zakładce STER II – https://sdwpl.pollub.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17
Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej