Hydros po trzech latach wrócił na tor i zajął… 5 miejsce w Europie

06.07.2022 Studenci
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Hydros, czyli pojazd wodorowy zbudowany przez studentów Politechniki Lubelskiej, wystartował w  międzynarodowych zawodach Shell Eco-Marathon, które odbyły się na przełomie czerwca i lipca tego roku na torze Circuit Paul Armagnac w Nogaro we Francji. Wyścigi zakończyły się sukcesem – lubelski bolid uplasował się na 5 pozycji w Europie i 1 miejscu w Polsce w kategorii pojazdów prototypowych o napędzie wodorowym. 

Shell Eco-Marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.

Podczas tegorocznych wyścigów zarówno członkowie zespołu, jak i sam pojazd musieli przejść restrykcyjne kontrole techniczne i bezpieczeństwa. – Kategoria wodorowa jest najbardziej wymagającą grupą pod względem konstrukcji i zastosowanych rozwiązań technicznych. W tym roku jednie 7 zespołów zostało dopuszczonych do wyścigu. Nasz team zaliczył kontrole już przy pierwszym podejściu. A nie jest to prosta sprawa. Jeżeli chodzi o Hydrosa to zwrócono szczególną uwagę na wytrzymałość konstrukcji, sprawność układu mechanicznego, elektronicznego i wodorowego – mówi Mateusz Gilewski, prezes Studenckiego Koła Naukowego Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Równie wymagające kontrole czekały kierowcy bolidów. Sprawdzano stabilność pasów, a jest ich w Hydrosie pięć par. Czekał nas także „test lusterek”. Dużym wyzwaniem było wydostanie się z pojazdu w ciągu 10 sekund. Nam udało się to zrobić w czasie 4 sek. – wyjaśnia Karolina Pikul, drugi kierowca Hydrosa.

Już podczas pierwszej serii przejazdów zespół Hydrogreen Pollub uzyskał wynik kwalifikacyjny 266 km/m3 wodoru, czyli przeliczeniowo 787,4 km/l benzyny.

Nie było to łatwe zadanie ze względu chociażby na specyfikę toru w Nogaro twierdzi Mateusz Gilewski, prezes koła. Był to zdecydowanie najtrudniejszy z torów, na których startował Hydros. Posiadał liczne profilowane zakręty, wysokie tarki krawężników, a pochylenie całego toru wzdłuż jego osi sprawiało, iż jazda musiała odbywać się po idealnej linii wyścigowej, aby nie powodować strat w wyniku i nie dopuścić do poważnego uszkodzenia pojazdu.

Prof. Jacek Czarnigowski, opiekun Studenckiego Koła Naukowego Napędów Lotniczych, przyznaje, że wyniki uzyskane na tegorocznych zawodach są najlepsze w historii zespołu. Dzięki nim Hydros poprawił swoją pozycję w rankingu i będzie mógł wystartować w kolejnej edycji wyścigów. To dla nas doskonała motywacja do dalszej pracy – zapewnia opiekun koła.

Galeria zdjęć

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej