Dokąd zmierza polski transport? Eksperci mają odpowiedzi

31.03.2025 Uczelnia

Naukowcy z całej Polski: członkowie Sekcji Transportu Polskiej Akademii Nauk oraz Instytutu Transportu Samochodowego i profesorowie politechnik i uniwersytetów spotkali się w Lublinie na Sympozjum „Dla Polski”. Przygotowali zarys kierunków, w którym powinien zmierzać polski transport.

Sympozjum „Dla Polski” to cykliczne wydarzenie organizowane przez Związek Uczelni Lubelskich. Tematem tegorocznej edycji, której wiodącym partnerem była Politechnika Lubelska, był transport i jego rola w rozwoju kraju.

– Spotkania, takie jak to pozwalają wymieniać doświadczenia pomiędzy naukowcami i ośrodkami naukowymi. Jest to szczególnie ważne, bo w różnych regionach Polski podejmowane są różne działania natury badawczo-rozwojowej – mówi prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. – W tej chwili zmienia się charakter naszej mobilności. Pojawiają się pojazdy współdzielone, są testy pojazdów autonomicznych. Jeśli dodamy do tego jeszcze rewolucję związaną z elektromobilnością, czyli napędy elektryczne, które pojawiają się w pojazdach indywidualnych, takich jak rowery czy hulajnogi, to widzimy, że w tym obszarze sporo się dzieje.

Z transportem związane są też… emocje ludzi.

– W transporcie jest bardzo dużo emocji na wielu poziomach. Jednym z nich jest to, co nas motywuje, żeby jeździć szybko i niebezpiecznie. Jest wiele zachować niewłaściwych, wiążących się z olbrzymimi kosztami społecznymi. Około 2 proc PKB Polski pochłaniają wydatki związane z różnymi zdarzeniami drogowymi. Ponosimy też bardzo duże koszty osobowe. Na drogach rocznie ginie około 2,5 tysiąca osób rocznie – mówi dr Piotr Mamcarz z Katedry Psychologii, Emocji, Motywacji KUL. – Musimy przeciwdziałać temu na wielu poziomach. Uważam, że wciąż najważniejsza jest edukacja młodego pokolenia.

Podobnego zdania jest prof. dr hab. inż. Paweł Droździel, kierownik Katedry Zrównoważonego Transportu i Źródeł Napędu Politechniki Lubelskiej. – Nie można zapominać o edukacji uczestników ruchu drogowego. Świadomość zagrożeń i odpowiedzialne zachowanie na drogach to podstawa bezpieczeństwa. Dlatego padła propozycja powołania Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która miałaby zajmować się m.in. bezpieczeństwem pieszych i użytkowników hulajnóg elektrycznych.

W centrum uwagi ekspertów znalazły się także kwestie związane z nowoczesnymi technologiami, infrastrukturą, bezpieczeństwem oraz przyszłością zrównoważonego transportu.

Współpraca uczelni z samorządami i biznesem

Systematyczna współpraca uczelni wyższych z samorządami i otoczeniem gospodarczym to jeden z filarów rozwoju regionów i całego kraju. Musimy wspólnie pracować nad rozwiązaniami, które poprawią jakość życia mieszkańców i zwiększą konkurencyjność polskich miast.

Transport niskoemisyjny i zeroemisyjny

Rozwój transportu przyjaznego środowisku to priorytet. Coraz więcej mówi się o inwestowaniu w pojazdy elektryczne, wodorowe i nowoczesne systemy komunikacji publicznej.

Infrastruktura transportowa – priorytety

Dalszy rozwój sieci drogowej i kolejowej jest niezbędny, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport. Niezbędne są również inwestycje w systemy bezpieczeństwa, które pozwolą zmniejszyć liczbę wypadków i zwiększyć komfort podróżowania.

Pojazdy autonomiczne a bezpieczeństwo

Eksperci zwrócili uwagę na rosnącą rolę pojazdów autonomicznych i związane z nimi wyzwania prawne. Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek z udziałem autonomicznego samochodu? Jak regulować korzystanie z tej technologii? To pytania, na które wciąż brakuje jednoznacznych odpowiedzi.

Lotnictwo i Centralny Port Komunikacyjny

Nie zabrakło także dyskusji o przyszłości transportu lotniczego. Wzrost liczby operacji lotniczych, rozwój lotnisk regionalnych oraz budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to kluczowe elementy strategii rozwoju transportu w Polsce.

Nowoczesne technologie w zarządzaniu transportem

Eksperci podkreślili również znaczenie nowoczesnych technologii w zarządzaniu ruchem i infrastrukturą. Cyberbezpieczeństwo, optymalizacja ruchu oraz innowacyjne rozwiązania w łańcuchach dostaw mogą zwiększyć efektywność systemu transportowego, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej