Określenie osób ze szczególnymi potrzebami – zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - to osoby starsze, osoby z niepełnosprawnością lub inne osoby mające trwale lub czasowo naruszoną sprawność w zakresie mobilności czy percepcji (np. ludzie poruszający się przy pomocy kul, protez, wózków, słabi, chorujący, niesłyszący, niedowidzący, z trudnościami manualnymi i poznawczymi, osoby z wózkiem dziecięcym, z ciężkim bagażem, osoby  w trakcie rehabilitacji, osoby nisko- lub wysokorosłe);

    Elementy dostępności – wszystkie składniki zapewniające dostępność uczelnianego otoczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym studentów z niepełnosprawnościami. Są to zarówno elementy budynków (np. drzwi, korytarze, pomieszczenia, otoczenie), jak i elementy wyposażenia (np. wspomagające systemy informacji, meble, urządzenia wspomagające), elementy organizacji przestrzeni (np. ustawienie mebli), i na koniec, elementy organizacji funkcjonowania instytucji (np. regulaminy, standardy informacji i komunikacja);

     1. Standard dostępności architektonicznej Politechniki Lubelskiej:  w przygotowaniu. 

     2. Plan naprawczy w zakresie dostępności architektonicznej /skrót/:

      • Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
      • Ułożenie ankiety dostępności architektonicznej dla administratorów budynków Politechniki Lubelskiej i przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności tych budynków;
      • Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie dostosowania budynków do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami;
      • Zamawianie eksperckich audytów dostępności architektonicznej w nowo wybudowanych obiektach Uczelni;
      • Sformułowanie deklaracji dostępności architektonicznej budynków Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
      • Nadzorowanie procesu zapewnienia dostępności architektonicznej sali dydaktycznych, pracowni, pomieszczeń biurowych, domów studenckich, stołówki studenckiej, obiektów sportowych i kulturalnych;
      • Współpraca z wydziałami w zakresie dostępności architektonicznej: a) weryfikowanie i akceptowanie inwestycji budowlanych na każdym ich etapie, b) konsultacje dla jednostek uczelni w zakresie dostępności;
      • Dbałość o zapewnienie dostępności w nowych inwestycjach i przestrzeganie dostępnościowych zaleceń inwestycyjno- modernizacyjnych;
      • Ułatwianie procesu ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zakup materacy ewakuacyjnych i opracowanie zindywidualizowanej do rodzaju niepełnosprawności procedury ewakuacyjnej, jak też organizowanie szkoleń i próbnych ewakuacji;
      • Zakup map/mapek tyflograficznych dla poszczególnych obiektów i wdrażanie sygnalizacji dźwiękowej w Systemie TOTUPOINT , wspomagającym orientację przestrzenną oraz zwiększającym poziom bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnością narządu wzroku.

       3. Plan naprawczy w  zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej/skrót/

      • Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
      • Ułożenie ankiety dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla pracowników dziekanatów i bibliotek Politechniki Lubelskiej oraz przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności tych obiektów;
      • Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie komunikacyjnego dostosowania budynków do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami;
      • Sformułowanie deklaracji dostępności informacyjno-komunikacyjnej budynków Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
      • Nadzorowanie procesu zapewnienia dostępności informacyjno-komunikacyjnej sali dydaktycznych, pracowni, pomieszczeń biurowych, domów studenckich, stołówki studenckiej, obiektów sportowych i kulturalnych;
      • Dbałość o wyposażenie sali wykładowych i dziekanatów w sprzęt wspomagający słyszenie (system FM do sali wykładowych, pętle indukcyjne do dziekanatów);
      • Bieżąca realizacja działań w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej w postaci konsultacji dla poszczególnych jednostek Uczelni;
      • Organizacja szkoleń dla kadry naukowo-dydaktycznej i administracyjnej Uczelni na temat dostępności informacyjno-komunikacyjnej.  

      4. Plan naprawczy w zakresie dostępności cyfrowej/ skrót/: 

      • Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
      • Ułożenie ankiety dostępności cyfrowej dla pracowników Centrum Informatycznego i osób odpowiedzialnych za Portal Główny i Portale Wydziałowe systemu informatycznego Politechniki Lubelskiej oraz przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności cyfrowej tych stron;
      • Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie dostępności cyfrowej portali internetowych Politechniki Lubelskiej;
      • Sformułowanie deklaracji dostępności cyfrowej portali internetowych Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
      • Dbałość o zapewnienie dostępności dokumentów elektronicznych funkcjonujących na Uczelni;
      • Zamówienie eksperckiego audytu dostępności architektonicznej dla nowo zbudowanego systemu informatycznego Uczelni;
      • Bieżąca realizacja działań w zakresie dostępności cyfrowej, przede wszystkim : a) weryfikacja i akceptacja inwestycji informatycznych na każdym ich etapie pod względem wdrażania dostępności, b) konsultacje dla jednostek uczelni w zakresie dostępności cyfrowej;
      • Biężące redagowanie strony internetowej https://pollub.pl/dostepnosc.

       5. Polityka dostępności Politechniki Lubelskiej

          Zarządzenie Nr R-83/2023 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie wprowadzenia Polityki dostępności Politechniki Lubelskiej: https://pollub.bip.gov.pl/zarzadzenia-rektora/zarzadzenie-nr-r-83-2023.html

      6. Zespół Doradczy do Spraw Dostępności : w przygotowaniu  

      fundusze.png

      Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17

      Na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej stosowane są pliki „cookies” zgodnie z polityką prywatności.  Dowiedz się więcej