Określenie osób ze szczególnymi potrzebami – zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - to osoby starsze, osoby z niepełnosprawnością lub inne osoby mające trwale lub czasowo naruszoną sprawność w zakresie mobilności czy percepcji (np. ludzie poruszający się przy pomocy kul, protez, wózków, słabi, chorujący, niesłyszący, niedowidzący, z trudnościami manualnymi i poznawczymi, osoby z wózkiem dziecięcym, z ciężkim bagażem, osoby w trakcie rehabilitacji, osoby nisko- lub wysokorosłe);
Elementy dostępności – wszystkie składniki zapewniające dostępność uczelnianego otoczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym studentów z niepełnosprawnościami. Są to zarówno elementy budynków (np. drzwi, korytarze, pomieszczenia, otoczenie), jak i elementy wyposażenia (np. wspomagające systemy informacji, meble, urządzenia wspomagające), elementy organizacji przestrzeni (np. ustawienie mebli), i na koniec, elementy organizacji funkcjonowania instytucji (np. regulaminy, standardy informacji i komunikacja);
1. Standard dostępności architektonicznej Politechniki Lubelskiej: w przygotowaniu.
2. Plan naprawczy w zakresie dostępności architektonicznej /skrót/:
- Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
- Ułożenie ankiety dostępności architektonicznej dla administratorów budynków Politechniki Lubelskiej i przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności tych budynków;
- Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie dostosowania budynków do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami;
- Zamawianie eksperckich audytów dostępności architektonicznej w nowo wybudowanych obiektach Uczelni;
- Sformułowanie deklaracji dostępności architektonicznej budynków Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
- Nadzorowanie procesu zapewnienia dostępności architektonicznej sali dydaktycznych, pracowni, pomieszczeń biurowych, domów studenckich, stołówki studenckiej, obiektów sportowych i kulturalnych;
- Współpraca z wydziałami w zakresie dostępności architektonicznej: a) weryfikowanie i akceptowanie inwestycji budowlanych na każdym ich etapie, b) konsultacje dla jednostek uczelni w zakresie dostępności;
- Dbałość o zapewnienie dostępności w nowych inwestycjach i przestrzeganie dostępnościowych zaleceń inwestycyjno- modernizacyjnych;
- Ułatwianie procesu ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zakup materacy ewakuacyjnych i opracowanie zindywidualizowanej do rodzaju niepełnosprawności procedury ewakuacyjnej, jak też organizowanie szkoleń i próbnych ewakuacji;
- Zakup map/mapek tyflograficznych dla poszczególnych obiektów i wdrażanie sygnalizacji dźwiękowej w Systemie TOTUPOINT , wspomagającym orientację przestrzenną oraz zwiększającym poziom bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnością narządu wzroku.
3. Plan naprawczy w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej/skrót/
- Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
- Ułożenie ankiety dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla pracowników dziekanatów i bibliotek Politechniki Lubelskiej oraz przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności tych obiektów;
- Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie komunikacyjnego dostosowania budynków do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami;
- Sformułowanie deklaracji dostępności informacyjno-komunikacyjnej budynków Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
- Nadzorowanie procesu zapewnienia dostępności informacyjno-komunikacyjnej sali dydaktycznych, pracowni, pomieszczeń biurowych, domów studenckich, stołówki studenckiej, obiektów sportowych i kulturalnych;
- Dbałość o wyposażenie sali wykładowych i dziekanatów w sprzęt wspomagający słyszenie (system FM do sali wykładowych, pętle indukcyjne do dziekanatów);
- Bieżąca realizacja działań w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej w postaci konsultacji dla poszczególnych jednostek Uczelni;
- Organizacja szkoleń dla kadry naukowo-dydaktycznej i administracyjnej Uczelni na temat dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
4. Plan naprawczy w zakresie dostępności cyfrowej/ skrót/:
- Powołanie uczelnianego koordynatora ds. dostępności;
- Ułożenie ankiety dostępności cyfrowej dla pracowników Centrum Informatycznego i osób odpowiedzialnych za Portal Główny i Portale Wydziałowe systemu informatycznego Politechniki Lubelskiej oraz przeprowadzenie analizy dotychczasowego stanu dostępności cyfrowej tych stron;
- Przeprowadzenie wewnętrznych audytów w zakresie dostępności cyfrowej portali internetowych Politechniki Lubelskiej;
- Sformułowanie deklaracji dostępności cyfrowej portali internetowych Politechniki Lubelskiej i jej coroczne aktualizacje;
- Dbałość o zapewnienie dostępności dokumentów elektronicznych funkcjonujących na Uczelni;
- Zamówienie eksperckiego audytu dostępności cyfrowej dla nowo zbudowanego systemu informatycznego Uczelni/strony głównej portalu/ ;
- Bieżąca realizacja działań w zakresie dostępności cyfrowej, przede wszystkim : a) weryfikacja i akceptacja inwestycji informatycznych na każdym ich etapie pod względem wdrażania dostępności, b) konsultacje dla jednostek uczelni w zakresie dostępności cyfrowej;
- Biężące redagowanie strony internetowej https://pollub.pl/dostepnosc.
5. Polityka dostępności Politechniki Lubelskiej
Zarządzenie Nr R-83/2023 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie wprowadzenia Polityki dostępności Politechniki Lubelskiej: https://pollub.bip.gov.pl/zarzadzenia-rektora/zarzadzenie-nr-r-83-2023.html
oraz : https://pollub.bip.gov.pl/fobjects/download/1722252/zarzadzenie-nr-r-53-2024-pdf.html
6. Deklaracja dostępności: https://pollub.bip.gov.pl/deklaracja-dostepnosci/deklaracja-dostepnosci-bip-politechniki-lubelskiej.html
7. Zespół Doradczy do Spraw Dostępności : w przygotowaniu[ w ramach projektu unijno-ministerialnego pod nazwą "Otwarci dla każdego, dostępni dla wszystkich- Politechnika Lubelska uczelnia bez barier", realizowanego od stycznia 2025 roku].